VanChoob
vanchoob-woodenhouse-tech1

چرا محبوبیت خانه چوبی در حال افزایش است؟

در سالهای اخیر، محبوبیت استفاده از چوب به عنوان مصالح ساختمانی افزایش یافته است.

از قرن ۲۱ به عنوان “آغاز عصر چوب” یاد می شود.


در حالی که برای هزاران سال سازه ها از چوب ساخته شده اند، قرن بیستم شاهد گذار به آجر، بتن و فولاد بود. البته تا حدی به دلیل استحکام و دوام این مواد و افزایش تمرکز بر جنگل زدایی بود.
در سالهای اخیر، نمونه هایی از روند افزایشی به سمت استفاده از چوب را مشاهده می کنیم. به عنوان مثال؛ یک ساختمان آپارتمانی ۱۸ طبقه که در نروژ است.

vanchoob-woodenhouse-tech2

بلندترین خانه چوبی جهان

بلندترین خانه چوبی جهان با ارتفاع ۸۵٫۴ متر است. امروزه افراد بیشتری چوب را برای پروژه های پیچیده مانند مسکن، ادارات، موزه ها، پل ها و حتی استادیوم های ورزشی انتخاب می کنند. این افزایش استفاده از چوب را می توان به دلایل مختلفی نسبت داد.
دلایل زیادی برای احیای سازه های چوبی ( خانه چوبی ) وجود دارد که ما در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

vanchoob-woodenhouse-tech4

چوب ارزان تر از سایر مصالح است
بدیهی ترین فایده ای که در طول فرایند ساخت ظاهر می شود، کاهش هزینه است. زیرا چوب ارزان تر از سایر مصالح است. ساخت و ساز می تواند به طور بالقوه ای سریعتر پیش برود، به شرط آنکه چوب در منطقه موجود باشد. این امر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای فروشنده و مالک جدید ساختمان می شود.

چوب به خوبی حمل می شود و در طراحی مهندس، آزاد است.
چوب را می توان راحت تر از سایر مصالح رقیب مانند بتن یا آجر حمل و نقل کرد. همچنین، از آنجا که چوب نسبت به سایر مصالح سبک تر است، لزوماً نیاز به یک پایه گران قیمت برای ساخت ندارد.

در واقع، سازه های کوچکتر را می توان روی ستون ها یا پایه ها ساخت، به این معنی که هزینه کمی برای ایجاد فونداسیون خواهیم داشت.
چوب همچنین می تواند آسان تر پردازش شود و در نتیجه سازه های پیچیده سریعتر پیشرفت کرده و در نهایت هزینه ها را کاهش دهد. به دلیل وزن کم، می توان تمام اجزای ساختمان را خارج از محل ساخت و به محل ساختمان منتقل کرد.

استفاده از چوب باعث کاهش رد پای کربن می شود

هیچ مصالح ساختمانی دیگری را نمی توان کاملاً طبیعی نامید، چوب مستقیماً از زمین رشد می کند و اگر از درختان جنگل های پایدار تهیه شوند، خانه های چوبی برای محیط زیست هم مفید خواهد بود.

چوب به جای انتشار کربن تا زمانی که ساختمان پابرجاست، بدون آلایندگی می سوزد و در نتیجه، گازهای خطرناک کمتری به جو منتقل می کند. از سوی دیگر، تولید سیمان برای ساختمانهای بتنی حدود ۶ درصد از انتشار کربن در جهان را شامل می شود.

همچنین یک امتیاز، استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق در یک خانه چوبی است که انرژی کمتری برای گرمایش و سرمایش نیاز دارد. به این ترتیب، استفاده از چوب به عنوان مصالح ساختمانی برای ساکنان آن و همچنین محیط زیست مفید است.

اصلاح ساختارهای ساخته شده از چوب آسان تر است

هنگام ساختن قسمت های بعدی خانه چوبی، کار با چوب آسان تر است. نیازی به تغییرات زیاد و آزار دهنده مانند سایر مصالح ندارد. افزودنی های ساده را می توان بدون سختی زیاد ایجاد کرد. چوب همچنین فضای داخلی راحت تری نسبت به رقبای خود ارائه می دهد، به ویژه هنگامی که خانه چوبی با عایقی مانند پشم سنگ ترکیب شود.

به این ترتیب؛ چوب می تواند زندگی دلپذیری را بدون توجه به فصل های سال به دلیل توانایی طبیعی خود در “نفس کشیدن” ایجاد کند.

vanchoob-woodenhouse-tech3

ساختمانهای چوبی در هنگام وقوع زلزله مقاومت بیشتری دارند

ثابت شده است که خانه های چوبی در هنگام زلزله عملکرد خوبی دارند و اکنون معمول ترین نوع ساختمانها در مناطق مستعد زلزله هستند. این به دلیل انعطاف پذیری چوب است که به آن اجازه می دهد بیش از سایر مصالح بدون تغییر شکل یا شکستن خم شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

شبکه های اجتماعی

کلیه حقوق سایت محفوظ و مربوط به ون چوب می باشد.

طراحی و پشتیبانی : باسط وب

021 26753716 - 021 26753345

09356911234

فرم تماس با ما